Tusindvis af kroner værd: Disse farver får kunderne til at sige ja


Skrevet 19. december 2023

Det er jul. Og julen er rød. Men hvilken farve skal du vælge til call to action-knappen – i din webshop, på din landingsside eller din tilmeldingsformular? Rød, gul, blå, hvid, sort, orange?

Svaret på det spørgsmål kan være tusindvis af kroner værd.

Så det kunne være rart med nogle klare og entydige råd: Du skal vælge rød, men aldrig orange. Eller for Guds skyld blå.

Derfor ringede jeg til Anne Mette Hartelius, der er grafisk designer og blandt andet arbejder med hjemmesider. Hun er også lektor på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og har udgivet flere bøger om formgivning.

Det viste sig hurtigt i løbet af samtalen, at man ikke kan bare kaste en simpel og nem rettesnor ud i marketinghavet, når det handler om CTA-knappens farve (CTA er branchekoden for ”call to action”).

Kontraster skaber blikfang


”Hvilken farve man foretrækker, er ofte individuelt. Nogle mennesker er glade for en bestemt farve, som andre slet ikke bryder sig om. Men når det handler om at skabe blikfang, skal man først og fremmest fokusere på kontrast,” forklarer Anne Mette Hartelius.


>>> Lad os hjælpe dig med at skabe webshops og tilmeldingsformularer, der sælger. Ring 40 70 80 51, eller skriv til kontakt@billig-pr.dk.


”Det er altid godt med så meget kontrast som muligt. Her er der tre slags kontrast, man kan benytte sig af. Den ene er styrkekontrast, altså hvor kraftigt knappen står frem i forhold til omgivelserne. Den anden er mængdekontrast, hvor den lille knap i en særskilt farve fanger øjet, når den optræder på en større flade med en kontrasterende, ensartet farvenuance. Den tredje er kontrast er farvekontrast,” fortæller hun.

Hvordan finder man så ud af, hvordan knapfarven får den bedst mulige farvekontrast i forhold til omgivelserne og baggrunden?

Farvehjul til kontrastfarve


Et godt værktøj kunne være Adobes farvehjul, forklarer Anne Mette Hartelius.

Det er nemt at finde kontrastfarver med Adobes farvehjul. De sidder på hver sin side af cirklen.


Du finder Adobes farvehjul her. Det er nemt at bruge. Du vælger blot den farve, du vil give til din knap. På den modsatte side af farvehjulet finder du så den valgte kulørs komplementærfarve. Altså den farve, som kontrasterer mest.

Hjælp til sælgende hjemmesider

Hvorfor sælger nogle hjemmesider og netbutikker bedre end andre? Det kan der selvfølgelig være mange grunde til. Men mangel på godt indhold eller forvirrende grafisk udtryk spiller ofte en betydelig rolle. Billig-PR kan for en billig penge gå din hjemmeside eller netbutik igennem for at udpege de steder, hvor du kan skabe forbedringer og få gang i salget.

Disse opgaver løser vi også for dig
  • Webtekster af alle typer
  • Indlæg på Facebook og LinkedIn
  • Alle typer af online-annoncer
  • Pressemeddelelser
  • Komplet webside inkl. indhold
  • Blogartikler og videoer


Men lad os hoppe lidt væk fra det med kontrasten og se på, om man alligevel kan sige noget om valget af farve. Der skal jo også være en farve at kontrastere imod.

Der er foretaget et utal af undersøgelse om menneskers præferencer, når det gælder farver, forklarer Anne Mette Hartelius.

En af ”guruerne” på den grafisk designscene er østrigeren Stefan Sagmeister. Han er kendt for sin forskning i ”skønhed”. Sagmeisters undersøgelser viser blandt mange andre ting, at de fleste mennesker foretrækker farven blå, men til gengæld ikke bryder sig om farven brun.

Konteksten kan ændre opfattelsen


Men konteksten er afgørende, forklarer Anne Mette Hartelius. For eksempel appellerer lilla tilsyneladende især til kvinder, for flere webshops rettet mod kvinder benytter sig af netop denne farve. Lilla er også knyttet til den type alternativ livsstil, hvor man for eksempel lader sig vejlede af tarokkort.

Farven forbindes desuden med noget royalt. Og der er jo noget helt andet. Så den kontekst, en farve anvendes i, betyder meget for den opfattelse vi får af den, pointerer hun.

Skal sende det rigtige signal


Derfor er det vigtigt, at den valgte farve matcher det udtryk, som man ønsker for eksempel en webshop skal have.

Den grønne CTA-farve er meget populær. Her er det salatboden.dk, der har valgt en støvet grøn tone.

Anne Mette Hartelius bruger webshoppen Salatboden.dk som eksempel. Den har hun selv været med til at udvikle.

Støvet grøn kan fungere godt


Her er CTA-knappernes farve støvet grøn. Det er i god overensstemmelse med hele farveholdningen i shoppen og med det farveskema, der gælder for sitet. Men umiddelbart vil man måske synes, at det er et noget tilbagelænet og inaktivt farvevalg – selvom der er god styrkekontrast til knappernes hvide tekstfarve og til baggrunden (se billedet).

Knappen har dog fungeret rigtig godt. Shoppen er en succes og sælger flot.

”Den valgte grønne farve signalerer grøn mad, natur og høj klasse. Den passer virkelig godt til det udtryk, shoppen skal have.”

”Man behøver ikke altid vælge signalfarver. Kraftige signalfarver ville ikke fungere sådan et sted som her,” siger Anne Mette Hartelius.

A/B-test eller ej


Farvevalget er altså ikke nogen helt nem og enkel sag. Man kan selvfølgelig prøve sig frem og så teste, hvad der virker.

Men for mange små og mellemstore virksomheder er A/B-test af CTA-knapper ikke særlig velkomne. En test tager for lang tid, den statistiske masse er for lille, og det er for dyrt.

Så jeg kaster mig ud på dybt vand og giver – efter nøje overvejelser – nogle kontante farvetips, som forhåbentlig kan løfte din konvertering. Her støtter jeg mig til blandt andre Neil Patel, der driver nettets måske mest aktive blog om online-markedsføring. Han har selvfølgelig også skrevet om farver og konvertering.

Sådan virker de enkelte farver


Listen herunder tjener til inspiration. For intet er hugget i sten, når vi taler farver (og jeg har slet ikke nævnt, hvordan farveopfattelse afhænger af kultur, land, samfundslag og meget andet).

Dertil kommer, at en farve er ikke én farve; den kan have nuancer, som ændrer effekten: lys, mørk, støvet, ren osv. Så med alle forbehold, værsgo’:

Blå:
Virkelig en favorit til CTA-knapper. I alle undersøgelser kommer blå ud som den farve, flest mennesker kan lide, både mænd (især) og kvinder. Den fremkalder følelsen af tillid og sikkerhed. Af samme grund ofte brugt af virksomheder, især finanssektoren. Søgemaskinen Bing øgede omsætningen med 80 millioner dollar ved at finde en bestemt blå farve til deres links, skriver marketingsitet CXL. Folk er jo også vant til, at links er blå. Da world wide web kom på computerskærmen i 90'erne, var blå altid farven på links.
Herhjemme bruges blå af blandt andet matas.dk (en meget mørk blå), bilka.dk (i kombination med grøn) og jysk.dk.
Ikea.dk har valgt en blå CTA-knap. Farven er den samme som den blå farve i Ikeas logo (som er blåt og gult).
Brun:
Den mest upopulære farve i næsten alle undersøgelser, jeg har set. En mørk brun kan dog sikre høj kontrast og signalere jagt, læder, landlig idyl, natur og høj klasse. Nogle jagtshops i Danmark har orange knapper med en brun tone. Så kig på konteksten og nuancerne, før du dømmer en farve helt ude.
Jeg kan ikke finde ren brun på CTA-knapper i nogen dansk webbutik (men dog i en amerikansk vandfarve-shop: angelafehr.com).

Hvid:
Denne farve (som ret beset ikke er en farve) bliver ret sjældent brugt uden kontur, fordi den kræver en mørk baggrund for at stå tilpas tydeligt frem. Luksus-webshops bruger dog hyppigt hvide CTA-knapper med en tynd sort kontur. Det forstår man. For hvid er en meget elegant løsning, som signalerer klasse, men den kræver, at omgivelserne ikke ”råber for højt”.
Hvid med tynd, sort ramme finder du for eksempel på illum.dk.

Grøn:
Denne farve er typisk forbundet med velstand og positive følelser. Det er en af de nemmeste farver for øjet at opfatte. Giver en følelse af afslappethed, hvilket er godt, men også kan virke deaktiverende og kan føre til færre konverteringer. Dog: Når trafiklyset bliver grønt, må du køre, og det virker modsat.
Uanset hvad er denne farve ekstremt populær lige nu og findes på CTA-knapper i en masse webshops som elgiganten.dk, power.dk, nemlig.com og magasin.dk.

Gul:

En optimistisk og ungdommelig farve. Den kan også udtrykke, at priserne i en shop er lave. Men gul kan være svær at skelne fra baggrunden. Og så har den også negative konnotationer som skinsyge og falskhed.
Ingen dansk netbutik, jeg kender, bruger gule CTA-knapper.

Orange:

Ville du vælge den farve til at konvertere besøgende til købere eller mulige kunder? Orange er faktisk en ret populær farve i øjeblikket. Det er en ret aggressiv farve, som får dig op på mærkerne. Den springer frem på siden, men uden at virke anmassende og billig.
Amazon.com og power.dk er blandt de utal af netbutikker, som for tiden vælger orange.

Der er masser af orange i netbutikken power.dk. Det er generelt en af de mest brugte farver i øjeblikket.

Pink og lilla:
Det er to farver, man indimellem ser på sider, hvor kvinder skal lokkes til køb, abonnement på nyhedsbreve eller andet. Pink opleves romantisk, og lilla giver en følelse af ro. Den sidste ses ofte ved anti-aging- og skønhedsprodukter. I undersøgelser er kvinder generelt positivt stemte over for lilla, mens ingen mænd er det.
Pink finder du i Danmark på blandt andet parfumeshop.dk.

Rød:
Den dejlige julefarve – og bunden i det danske flag. Meget iøjnefaldende. Men skal benyttes med omtanke. For rød signalerer også stærke følelser, lidenskab, kærlighed og fare. I lyskrydset betyder den røde farve, at du skal stoppe – modsat den grønne. Ifølge Neil Patel giver røde CTA-knapper et fald i konverteringsrater på 8-13 procent sammenlignet med andre farver. Et andet studie viser dog det modsatte: At rød kan konvertere bedre i de rette omgivelser, kan skyldes, at den springer i øjnene og giver en følelse af, at det haster at reagere. Herhjemme ser du røde knapper på blandt andet saxo.com.

Sort:
Den farve ser man forbavsende tit på CTA-knapper. Ligesom hvid sender den et signal om udsøgt klasse.
Danmarks største netbutik Zalando.dk bruger den, og her fungerer den fint i et næsten rent sort/hvidt netbutikmiljø. Det samme gælder konkurrenten boozt.com og smykkebutikken juliesandlau.dk, som også er et sort/hvidt miljø.

Spørgsmål og svar

Hvad er en CTA-knap?


CTA står for ”call to action”, dvs. opfordring til handling. CTA-knapper finder man i for eksempel webshops, pop-up’er på websider og i nyhedsbreve. Når man klikker på en CTA-knap, udløses en handling, eksempelvis begyndelsen til et køb.

Hvilken farve er bedst til en CTA-knap?


Et væld af faktorer spiller ind, når man skal vælge farve til en CTA-knap: kontrast, kontekst, farveskema, præferencer styret af personlig smag, kultur, land, socialgruppe, stil osv. Derfor kan man ikke udpege én farve som den bedste. Grøn og orange er populære lige nu. Man kan måske også sige, at blå appellerer til mænd, rød er en stopklods, og kvinder foretrækker pink – men der er mange undtagelser. CTA-knappens kontrast i forhold til omgivelserne er derimod altid vigtig.

Konklusion

Jeg har undersøgt, hvilke farver der egner sig bedst til call to action-knapper (CTA-knapper). Konklusionen er, at nogle farver er bedre end andre. For eksempel er blå i de fleste tilfælde bedre end brun.

Vi kan også konkludere, at nogle farver især appellerer til mænd (blå), mens kvinder har præferencer, som adskiller sig fra mænds (kvinder foretrækker særligt lilla).

Blå og rød er iøjnefaldende farver. Men blå konverterer som regel bedre end rød (men ikke altid), fordi rød er en stopfarve (rødt trafiklys). Derudover afhænger opfattelsen af farver – og CTA-knappers evne til at konvertere – af personlig og kulturelt defineret smag.

De mest populære farver i store danske netbutikker lige nu er grøn og orange.

Det vigtigste er imidlertid sjældent farvevalget, men at CTR-knappen er iøjnefaldende uden at bryde voldsomt med farvetemaet eller stilen i omgivelserne. Det gælder, uanset om knappen er placeret på en webside, i en pop-up eller i et nyhedsbrev.

For at gøre en CTR-knap iøjnefaldende skal den skille sig ud fra omgivelserne og tiltrække særskilt opmærksomhed. Det kan man gøre ved at give knappen en farve, som er komplementær til baggrundsfarven.



Kontakt mig, hvis du vil vide mere om, hvordan du får skabt noget godt indhold og design, som forbedrer dit salg og dine kundekonverteringer.

Aksel Brinck, aksel@billig-pr.dk

Tilbage til blog-forsiden