Det er nemt at finde kontrastfarver med Adobes farvehjul. De sidder på hver sin side af cirklen.
Hvorfor sælger nogle hjemmesider og netbutikker bedre end andre? Det kan der selvfølgelig være mange grunde til. Men mangel på godt indhold eller forvirrende grafisk udtryk spiller ofte en betydelig rolle. Billig-PR kan for en billig penge gå din hjemmeside eller netbutik igennem for at udpege de steder, hvor du kan skabe forbedringer og få gang i salget.
En optimistisk og ungdommelig farve. Den kan også udtrykke, at priserne i en shop er lave. Men gul kan være svær at skelne fra baggrunden. Og så har den også negative konnotationer som skinsyge og falskhed.
Ingen dansk netbutik, jeg kender, bruger gule CTA-knapper.
Ville du vælge den farve til at konvertere besøgende til købere eller mulige kunder? Orange er faktisk en ret populær farve i øjeblikket. Det er en ret aggressiv farve, som får dig op på mærkerne. Den springer frem på siden, men uden at virke anmassende og billig.
Amazon.com og power.dk er blandt de utal af netbutikker, som for tiden vælger orange.
Jeg har undersøgt, hvilke farver der egner sig bedst til call to action-knapper (CTA-knapper). Konklusionen er, at nogle farver er bedre end andre. For eksempel er blå i de fleste tilfælde bedre end brun.
Vi kan også konkludere, at nogle farver især appellerer til mænd (blå), mens kvinder har præferencer, som adskiller sig fra mænds (kvinder foretrækker særligt lilla).
Blå og rød er iøjnefaldende farver. Men blå konverterer som regel bedre end rød (men ikke altid), fordi rød er en stopfarve (rødt trafiklys). Derudover afhænger opfattelsen af farver – og CTA-knappers evne til at konvertere – af personlig og kulturelt defineret smag.
De mest populære farver i store danske netbutikker lige nu er grøn og orange.
Det vigtigste er imidlertid sjældent farvevalget, men at CTR-knappen er iøjnefaldende uden at bryde voldsomt med farvetemaet eller stilen i omgivelserne. Det gælder, uanset om knappen er placeret på en webside, i en pop-up eller i et nyhedsbrev.
For at gøre en CTR-knap iøjnefaldende skal den skille sig ud fra omgivelserne og tiltrække særskilt opmærksomhed. Det kan man gøre ved at give knappen en farve, som er komplementær til baggrundsfarven.
Vi sidder parat til at besvare alle dine spørgsmål. Skriv eller ring til os helt uforpligtende.
kontakt@billig-pr.dk // Tlf. 40 70 80 51 // Vesterbrogade 74, 1620 København V