Uanset om det er bredde eller dybde, så er det sådan, at hvis vi mennesker finder et blogindlæg eller en indsigtsartikel, som skriver om noget, vi interesserer os for, så kan vi ofte ikke få nok. Teksten må hellere end gerne være lang.
Det er ligesom en god bog. Når man er færdig med den, ville man ønske, at den var endnu længere. Det kan altså også være lystbetonet for søgemaskine-brugeren at få meget information om søgerfraserne. Dybt og bredt. Og det reagerer Google og andre søgemaskiner på ved at prioritere det grundige indhold.
Hvor lange skal teksterne være?
Det lyder voldsomt med alle disse ord: 2000+. Det kan tage lang tid at skrive så lange indlæg, og noget kan vel siges kort?
Helt sikkert. Desuden bliver Google og andre søgemaskiner bedre og bedre til at forstå indhold (takket være øget brug af maskinlæring, dvs. AI), så om en tekst er ”helpful content” eller ej, det kan søgemaskinerne registrere på andre måder end med tekstlængde.
Måske får kvantitative faktorer som tekstlængde, mængden af søgeord og lignende ting endnu svagere SEO-betydning, i takt med at søgemaskinerne bliver bedre til at forstå teksters indhold. Også forstå, at en kort beskrivelse i en bestemt sammenhæng giver mere hjælp end en lang. Det er ikke noget, jeg ved med sikkerhed, men det er en naturlig antagelse, at det går i den retning.
Allerede i dag forstår Google og andre søgemaskiner udmærket, at indledningen til et indlæg på Facebook ikke kan være på 2000+ ord, og at der findes emner, der kan besvares kort med for eksempel et regnestykke, en kort dokumentation, en nyhedsnote, en henvisning, en kommentar osv.
Men det ændrer ikke ved, at tekster, der skal forklare et komplet fænomen, give indsigt i et bestemt emne, diskutere problemstillinger, give grundig vejledning osv., hjælper læseren bedst, når de kommer i bund og bredde med indholdet.
En anden måde at finde den ideelle længde på
Kunne der være en anden måde at finde frem til det ideelle antal ord – hvis det er vigtigt at score højt i søgemaskiner – og på den måde måske slippe for at skrive helt så meget?
Ja, en alternativ metode er at se på de keywords – søgeord – der skal fungere som madding på Google-krogen. Sådan gør
søgemaskinespecialisterne hos SEOptimer.
De fastlægger deres egne blogartiklers ideelle længde ved at tælle ordene i de 10 bedste artikler for de søgeord, de ønsker at rangere for. Og derefter udregne gennemsnittet. For at være på den sikre side runder de til sidst op til nærmeste 500 eller 1000 ord.
SEOptimers eksempel er en af deres egne blogartikler, "SEO-bureauer til SaaS-virksomheder". Her var det gennemsnitlige antal for de 10 bedste resultater i Google med denne søgefrase 1322 ord. Og det er jo noget mindre end 2000-2500 ord. Ja, faktisk tæt på det halve.
To overraskende konklusioner fra undersøgelse
Det er cirka det samme som de 1447 ord, den tidligere omtalte undersøgelse fra Backlinko også finder optimal. Men Backlinko konkluderer desuden to andre interessante, ja, overraskende ting.
Den første konklusion er, at lange tekster øger sandsynligheden for at komme op på side 1 i Google. Men når man først har opnået denne attraktive placering, har en smule forskel i ordmængden ikke den store betydning for, om man ender i toppen af siden eller længere nede. Men selvfølgelig: Bare det at komme ind på side 1 er alle anstrengelserne værd, vil de fleste nok mene.
Den anden konklusion er, at lange artikler i gennemsnit opnår flere backlinks (links fra andre websites) end korte artikler. Mange backlinks fra kvalitetssites er lig med god SEO. Også på dette punkt tager de lange artikler altså stikket hjem.
Lad os prøve søgeordstricket på denne artikel
Men hvorfor ikke prøve SEOptimers ”trick” her? Det kunne måske hjælpe os til at fastslå, om denne artikel skal være længere, end den allerede er. Vi vil derfor nu forsøge at tælle antallet af ord i de artikler, som rangerer højest i Google på de samme søgeord som nærværende artikel.
Jeg kan selvfølgelig ikke med urokkelig sikker stemme slå fast, hvilke søgeord i nærværende artikel Google-algoritmen udpeger, men lad os bare for eksemplets skyld prøve med frasen ”SEO-optimal tekstlængde”.
For ikke at resultatet skal blive alt for meget påvirket af mine egne søgninger, har jeg kørt denne beskedne test i Google Chrome-browserens inkognitovindue.
Resultatet ligger meget tæt op ad SEOptimers og Backlinkos resultater.
På side 1 i Google får jeg otte resultater. Selvfølgelig alle på dansk. Den korteste artikel er på 371 ord(!), og den længste er på 2589 ord.
I gennemsnit er de otte artikler på 1331 ord. Altså et godt stykke fra Hubspots ideal på mellem 2100 og 2400 ord.
Det kan du lære af vores søgeordstest
Hvad kan man lære af det? I hvert fald, at bloggere og skribenter, som skriver om SEO-optimale tekstlængder, ikke alle sammen har kræfter eller ideer nok til at skrive i den optimale længde, dvs. med den optimale dybde og bredde.
Men man kan lære en ting mere: Hvis du skriver om et emne, hvor de eksisterende artikler er for korte til at honorere Google-algoritmens foretrukne indholdsdybde, så har du chance for at rangere højt – ved at skrive langt, bredt og dybt.
Så tjek lige Google-udvalget af tekster med de samme søgeord og søgefraser som i dit indlæg, før du næste gang offentliggør noget på din hjemmeside.
Men – selvfølgelig – det er ikke nok at skrive langt. Så kunne man jo bare kopiere rettighedsfrie kapitler fra H.C. Andersens eventyr eller flere sider af Salmonsens Leksikon. Google kigger næppe på længden i sig selv, som jeg nævnte tidligere. Indholdet skal have kvalitet, og det skal være interessant og givende at læse. Og så bliver det ofte langt.
Du når selvfølgelig heller ikke nogen steder med at kede læseren. For så når læseren næppe ned i bunden af din tekst.
Så kan det godt være, at du har ramt Googles side 1 på en specifik søgning. Men du får intet ud af denne placering, for selvom din drømmelæser (kunne have været en kommende kunde) får klikket sig ind på din tekst, så kommer hun aldrig videre derfra. Overskriften og et par linjer mere … og så er vedkommende videre et helt andet sted, og du har tabt en mulighed.
De smarte genveje findes ikke længere
Med andre ord: Der er ingen steder, hvor gærdet er behagelig lavt. For at blive belønnet af Google skal man i dag (heldigvis) give noget igen. For 10-15 år siden kunne man tilstoppe teksten med søgeord. I dag giver det næppe nogen effekt. Nu handler det om ”helpful content”, dvs. indhold, hvor du giver noget af dig selv eller noget af den viden, du har tilkæmpet dig.
Det er der en vis retfærdighed i. Men det stiller selvfølgelig også krav. Der skal bruges meget tid på at slå igennem i søgemaskinerne. De smarte genvejes tid er ved at være forbi (jeg vil ikke afvise, at der stadig findes nogen, selvom jeg ikke kender dem). Nu skal der leveres.
Og suk … hvordan i alverden skal man overkomme det? Især hvis det skal ske flere gange om måneden for at sikre en løbende strøm af websidegæster fra Google-søgninger (se en god artikel
om publiceringsfrekvens her).
Det er jo helt uoverkommeligt. Lad os tage et kig på tidsforbruget. Er der alligevel håb?
Hvordan skal jeg nå at skrive så lange tekster?
Hvor lang tid tager det? Det er jo relevant, for det er arbejdstid. Og tid er enten direkte penge eller også går den brugte tid fra andre relevante opgaver.
Det er lykkedes mig at finde tal for tidsforbruget på statistiksiden
Statista.
Statistas undersøgelse er fra 2019, og den afslører, at 40 procent af bloggerne bruger 2-4 timer på at skrive et indlæg. 38 procent bruger længere tid, mens 22 procent bruger mindre. 1001 bloggere i flere lande deltog i undersøgelsen.