Lange artikler er bedre SEO end korte artikler
– se længderne og tidsforbruget


Skrevet 10. november 2023

Less is more – du skal udtrykke dig kort og godt på nettet. Nej! Ikke hvis du vil op i toppen af Google. Søgemaskinen belønner sjældent korte tekster. Hvor lange skal teksterne så være, og hvor lang tid tager det at skrive teksterne?

Tit hører jeg, at på nettet skal man udtrykke sig kort. Less is more, fremføres argumentet frisk på engelsk, og sådan får det endnu mere vægt. Men nej. Så enkelt er det ikke.

Hvis målet er at få et blogindlæg eller en indsigtsartikel i toppen af Google – styrke artiklens SEO (Search Engine Optimization) – skal du ikke udtrykke dig kort. Søgemaskinen belønner generelt ikke korte tekster. Du skal skrive langt.

Så tag en kop kaffe eller te, før du læser videre. For denne artikel bliver ikke kort.

Hvordan ved jeg så, at Google foretrækker lange tekster? Hvorfor foretrækker Google lange tekster? Hvor lange skal de være? Hvad er tidsforbruget? Og hvordan skal du kunne overkomme at skrive dem?

Lad os prøve at finde svaret på disse spørgsmål. Et ad gangen.

Hvordan ved jeg, at Google foretrækker lange tekster?


Her må jeg lægge ud med en indrømmelse. Det ved jeg ikke 100 procent sikkert i alle tilfælde. For Google har ingen nagelfast opskrift på, hvordan man skriver en SEO-venlig artikel, og hvor mange ord den skal rumme.

Google giver formentlig slet ikke point til artikler på baggrund af deres længde i sig selv.


>>> Lad os hjælpe dig med at skabe SEO-stærkt
kvalitetsindhold til din hjemmeside og til nyhedsbreve.
Ring 40 70 80 51, eller skriv til kontakt@billig-pr.dk.


Al viden om ideelle tekstlængder stammer fra undersøgelser, hvor man sammenligner tekstlængder med placeringer i Google-søgninger. Statistikker kan selvfølgelig lyve, men de gør det som regel ikke, hvis man selv dykker ned i de rå tal.
De nemme løsninger bliver straffet

En af de mest troværdige kilder her er webtjenesten Hubspot, der har offentliggjort tusindvis af blogindlæg. Hubspots egen undersøgelse viser, at den optimale længde for et blogindlæg er mellem 2100 og 2400 ord. Andre undersøgelser viser lignende resultater, som vi skal se.

Over 2000 ord er ret langt. Når sætningen her er slut, er denne artikel kun nået til lidt mere end 300 ord. Så hold ud – der er lang vej endnu.

Hubspots undersøgelse afslører, at gennemsnitslængden for de 50 mest læste blogindlæg var på 2330 ord (uanset om læserne kom fra Google, andre søgemaskiner eller direkte ind på sitet).

Hjælp til SEO-stærkt indhold

Kvalitet og kvantitet hænger sammen. For at komme i dybden med et emne og styrke tekstens SEO skal du skrive lengt. Hvis du har svært ved at afsætte tid til selv at skabe søgemaskineoptimeret content, kan Billig-PR til en billig penge skrive webtekster af høj kvalitet.

Disse opgaver løser vi også for dig
  • Webtekster af alle typer
  • Indlæg på Facebook og LinkedIn
  • Alle typer af online-annoncer
  • Pressemeddelelser
  • Komplet webside inkl. indhold
  • Blogartikler og videoer

Men – og der er et men: 16 af de 50 mest læste indlæg var på under 1500 ord. Du skal med andre ord ikke altid skrive over 2000 ord. Det afhænger af formålet og indholdet. Det vender vi tilbage til.


Hvorfor foretrækker Google lange tekster?


Man kan med god ret spørge, hvorfor i alverden Google prioriterer lange tekster. Men det er ikke så svært at svare på.

Det er jo ikke, fordi Google har et lille udvalg af ældre akademikere, som synes, at verden går for hurtigt, og der er for lidt tid til fordybelse.

Årsagen er mere ligetil: Google ønsker selvfølgelig, at så mange mennesker som muligt benytter søgetjenesten, så brugerne skal have den bedst mulige oplevelse.

Google har nok heller ikke kigget på sin egen statistik og konstateret, at brugerne klikker mest på lange artikler. Nej Google har længe vidst, at brugerne foretrækker fyldestgørende artikler frem for artikler uden brugbart indhold. Jeg kommer ind på Googles nyeste tiltag ”helpful content” i blogindlægget her.

At Google giver det fyldestgørende indhold en løftet tommelfinger, er sådan set ikke noget nyt. Det er den almene opfattelse hos alle seriøse SEO-eksperter. Men det bekræftes i en nylig undersøgelse fra et af nettets SEO-orakler, Backlinko.

Kvantitet tæller med, når indhold vurderes

Denne undersøgelse viser, at indhold, der omfattende dækker et helt emne på en enkelt webside, alt andet lige kommer højest op i Google-resultaterne. Klik dig ind på Backlinko-undersøgelsen et par skærmbilleder nede på den side, jeg linker til her.

Netop mange ord – kvantitet – kan være en forudsætning for at skabe hjælpende og omfattende indhold, som svarer tilfredsstillende på Google-brugerens spørgsmål. Det er ikke antallet af ord i sig selv, men den naturlov, at tilbundsgående information kræver plads. Ganske enkelt.

For lige at få terminologien på plads, så dækker begrebet omfattende (comprehensive) bredden i indholdet, altså at man kommer ind på mange forskellige sideemner inden for emneområdet eller belyser mange vinkler. Dybde (depth) derimod sigter til, at man skriver om ét bestemt emne i alle dets underordnede aspekter; altså går i dybden.

Hvorfor er godt indhold den bedste SEO?

SEO. Det er tre bogstaver, som kan være forskellen mellem succes og fiasko på nettet. Search Engine Optimization (på dansk: søgemaskineoptimering) handler i sin reneste form om at optimere indholdet på en hjemmeside, så det svarer på de spørgsmål, dine potentielle kunder stiller i søgemaskiner som Google og Bing. Du kan forbedre SEO på mange måder, men vigtigst er godt indhold.


Uanset om det er bredde eller dybde, så er det sådan, at hvis vi mennesker finder et blogindlæg eller en indsigtsartikel, som skriver om noget, vi interesserer os for, så kan vi ofte ikke få nok. Teksten må hellere end gerne være lang.

Det er ligesom en god bog. Når man er færdig med den, ville man ønske, at den var endnu længere. Det kan altså også være lystbetonet for søgemaskine-brugeren at få meget information om søgerfraserne. Dybt og bredt. Og det reagerer Google og andre søgemaskiner på ved at prioritere det grundige indhold.

Hvor lange skal teksterne være?


Det lyder voldsomt med alle disse ord: 2000+. Det kan tage lang tid at skrive så lange indlæg, og noget kan vel siges kort?

Helt sikkert. Desuden bliver Google og andre søgemaskiner bedre og bedre til at forstå indhold (takket være øget brug af maskinlæring, dvs. AI), så om en tekst er ”helpful content” eller ej, det kan søgemaskinerne registrere på andre måder end med tekstlængde.

Måske får kvantitative faktorer som tekstlængde, mængden af søgeord og lignende ting endnu svagere SEO-betydning, i takt med at søgemaskinerne bliver bedre til at forstå teksters indhold. Også forstå, at en kort beskrivelse i en bestemt sammenhæng giver mere hjælp end en lang. Det er ikke noget, jeg ved med sikkerhed, men det er en naturlig antagelse, at det går i den retning.

Allerede i dag forstår Google og andre søgemaskiner udmærket, at indledningen til et indlæg på Facebook ikke kan være på 2000+ ord, og at der findes emner, der kan besvares kort med for eksempel et regnestykke, en kort dokumentation, en nyhedsnote, en henvisning, en kommentar osv.

Men det ændrer ikke ved, at tekster, der skal forklare et komplet fænomen, give indsigt i et bestemt emne, diskutere problemstillinger, give grundig vejledning osv., hjælper læseren bedst, når de kommer i bund og bredde med indholdet.

En anden måde at finde den ideelle længde på

Kunne der være en anden måde at finde frem til det ideelle antal ord – hvis det er vigtigt at score højt i søgemaskiner – og på den måde måske slippe for at skrive helt så meget?

Ja, en alternativ metode er at se på de keywords – søgeord – der skal fungere som madding på Google-krogen. Sådan gør søgemaskinespecialisterne hos SEOptimer.

De fastlægger deres egne blogartiklers ideelle længde ved at tælle ordene i de 10 bedste artikler for de søgeord, de ønsker at rangere for. Og derefter udregne gennemsnittet. For at være på den sikre side runder de til sidst op til nærmeste 500 eller 1000 ord.

SEOptimers eksempel er en af deres egne blogartikler, "SEO-bureauer til SaaS-virksomheder". Her var det gennemsnitlige antal for de 10 bedste resultater i Google med denne søgefrase 1322 ord. Og det er jo noget mindre end 2000-2500 ord. Ja, faktisk tæt på det halve.

To overraskende konklusioner fra undersøgelse

Det er cirka det samme som de 1447 ord, den tidligere omtalte undersøgelse fra Backlinko også finder optimal. Men Backlinko konkluderer desuden to andre interessante, ja, overraskende ting.

Den første konklusion er, at lange tekster øger sandsynligheden for at komme op på side 1 i Google. Men når man først har opnået denne attraktive placering, har en smule forskel i ordmængden ikke den store betydning for, om man ender i toppen af siden eller længere nede. Men selvfølgelig: Bare det at komme ind på side 1 er alle anstrengelserne værd, vil de fleste nok mene.

Den anden konklusion er, at lange artikler i gennemsnit opnår flere backlinks (links fra andre websites) end korte artikler. Mange backlinks fra kvalitetssites er lig med god SEO. Også på dette punkt tager de lange artikler altså stikket hjem.

Lad os prøve søgeordstricket på denne artikel

Men hvorfor ikke prøve SEOptimers ”trick” her? Det kunne måske hjælpe os til at fastslå, om denne artikel skal være længere, end den allerede er. Vi vil derfor nu forsøge at tælle antallet af ord i de artikler, som rangerer højest i Google på de samme søgeord som nærværende artikel.

Jeg kan selvfølgelig ikke med urokkelig sikker stemme slå fast, hvilke søgeord i nærværende artikel Google-algoritmen udpeger, men lad os bare for eksemplets skyld prøve med frasen ”SEO-optimal tekstlængde”.

For ikke at resultatet skal blive alt for meget påvirket af mine egne søgninger, har jeg kørt denne beskedne test i Google Chrome-browserens inkognitovindue.

Resultatet ligger meget tæt op ad SEOptimers og Backlinkos resultater.

På side 1 i Google får jeg otte resultater. Selvfølgelig alle på dansk. Den korteste artikel er på 371 ord(!), og den længste er på 2589 ord.

I gennemsnit er de otte artikler på 1331 ord. Altså et godt stykke fra Hubspots ideal på mellem 2100 og 2400 ord.

Det kan du lære af vores søgeordstest

Hvad kan man lære af det? I hvert fald, at bloggere og skribenter, som skriver om SEO-optimale tekstlængder, ikke alle sammen har kræfter eller ideer nok til at skrive i den optimale længde, dvs. med den optimale dybde og bredde.

Men man kan lære en ting mere: Hvis du skriver om et emne, hvor de eksisterende artikler er for korte til at honorere Google-algoritmens foretrukne indholdsdybde, så har du chance for at rangere højt – ved at skrive langt, bredt og dybt.

Så tjek lige Google-udvalget af tekster med de samme søgeord og søgefraser som i dit indlæg, før du næste gang offentliggør noget på din hjemmeside.

Men – selvfølgelig – det er ikke nok at skrive langt. Så kunne man jo bare kopiere rettighedsfrie kapitler fra H.C. Andersens eventyr eller flere sider af Salmonsens Leksikon. Google kigger næppe på længden i sig selv, som jeg nævnte tidligere. Indholdet skal have kvalitet, og det skal være interessant og givende at læse. Og så bliver det ofte langt.

Du når selvfølgelig heller ikke nogen steder med at kede læseren. For så når læseren næppe ned i bunden af din tekst.

Så kan det godt være, at du har ramt Googles side 1 på en specifik søgning. Men du får intet ud af denne placering, for selvom din drømmelæser (kunne have været en kommende kunde) får klikket sig ind på din tekst, så kommer hun aldrig videre derfra. Overskriften og et par linjer mere … og så er vedkommende videre et helt andet sted, og du har tabt en mulighed.

De smarte genveje findes ikke længere

Med andre ord: Der er ingen steder, hvor gærdet er behagelig lavt. For at blive belønnet af Google skal man i dag (heldigvis) give noget igen. For 10-15 år siden kunne man tilstoppe teksten med søgeord. I dag giver det næppe nogen effekt. Nu handler det om ”helpful content”, dvs. indhold, hvor du giver noget af dig selv eller noget af den viden, du har tilkæmpet dig.

Det er der en vis retfærdighed i. Men det stiller selvfølgelig også krav. Der skal bruges meget tid på at slå igennem i søgemaskinerne. De smarte genvejes tid er ved at være forbi (jeg vil ikke afvise, at der stadig findes nogen, selvom jeg ikke kender dem). Nu skal der leveres.

Og suk … hvordan i alverden skal man overkomme det? Især hvis det skal ske flere gange om måneden for at sikre en løbende strøm af websidegæster fra Google-søgninger (se en god artikel om publiceringsfrekvens her).

Det er jo helt uoverkommeligt. Lad os tage et kig på tidsforbruget. Er der alligevel håb?

Hvordan skal jeg nå at skrive så lange tekster?


Hvor lang tid tager det? Det er jo relevant, for det er arbejdstid. Og tid er enten direkte penge eller også går den brugte tid fra andre relevante opgaver.

Det er lykkedes mig at finde tal for tidsforbruget på statistiksiden Statista.

Statistas undersøgelse er fra 2019, og den afslører, at 40 procent af bloggerne bruger 2-4 timer på at skrive et indlæg. 38 procent bruger længere tid, mens 22 procent bruger mindre. 1001 bloggere i flere lande deltog i undersøgelsen.
Mange bloggere bruger 2-4 timer på at skrive et blogindlæg. Men en stor gruppe bruger endnu længere tid. Kilde: Statista.

Det fremgår ikke, hvor lange indlæggene er, men som vi har været inde på, ligger hovedparten af de mest læste blogindlæg generelt på 1300-1400 ord.

Tidsforbruget er steget 67 procent siden 2014

En anden analyse fra Orbitmedia viser, at tidsforbruget ligefrem er stigende. Faktisk er det steget 67 procent siden 2014. I 2014 brugte en blogger i gennemsnit 2:24 timer på at skrive et blogindlæg. Her i 2023 er gennemsnittet oppe på 3:51 timer.
Det tager længere og længere tid. Siden 2014 er tidsforbruget på at skrive et blogindlæg steget med 67 procent. Søjlerne viser tidsforbrug i antal minutter. Kilde: Orbitmedia.

Stigningen kan skyldes flere ting. Men to faktorer spiller helt sikkert ind.

Den første er, at Google-algoritmen i højere og højere grad prioriterer "helpful content". Kvalitetskravet er skærpet.

Den anden er, at konkurrencen inden for content marketing er stigende. Flere bloggere og virksomheder har opdaget, at succes er lig med content. Indhold er kongen.

Gør det nemmere for dig selv – gør som klavervirtuosen

Så igen: Hvordan skal man overhovedet overkomme at vinde på content marketing-slagmarken med disse tidskrav?

Man kunne gøre som komponisten Franz Liszt. Han levede i 1800-tallet og regnes som den måske mest virtuose pianist, verden har lyttet til. Vi ved det ikke med sikkerhed, for han døde, kort tid før man fandt ud af at optage musik. Men vi ved, at hans klaverkompositioner er blandt de allermest vanskelige at spille.

Liszt havde dog et lille trick. Mellem de fingerbrækkende sekvenser i klavermusikken indlagde han pauser i form af mere letspillelige passager, hvor pianisten kunne få pusten, før den næste virtuose sekvens.

Når man skriver, kan det også være en god idé at slippe pauser løs i teksten. Det betyder, at man ikke behøver researche i timevis til hvert eneste lille afsnit, man skriver. Research er for mange skribenter den mest tidskrævende del af arbejdet. Ved at skrue lidt ned for informationstætheden får man også et godt flow ind i teksten, som nu kan veksle mellem det faktuelle og en blødere dialog med læseren.

Hold dig på sporet – skriv ikke om alt

Du gør det også nemmere for dig selv, hvis du vælger at lade dine artikler handle om emner, som du har viden om og passion for. Skriv ikke om alt, fordi du tror, at det vil give flere læsere, likes, kommentarer eller leads. Du skriver bedre tekster og sparer tid til især research, hvis du fokuserer på bestemte emner.

Hvis dit emneområde er meget nichepræget, er du heldigt stillet. For så er konkurrencen mindre og kravene til indholdets kvalitet ikke helt så voldsomme. Modelfly har færre bloggere end madopskrifter. Så overvej dit emneområde, hvis du ikke allerede er i gang som tekstforfatter (copywriter, som nogle kalder det i dag) eller blogger.

Hvad med ChatGPT – er det en genvej?

ChatGPT kunne være en genvej. Du kan simpelt hen få denne kunstige intelligens til at skrive dele af eller hele dit blogindlæg. Mnja … det kommer der måske nok en masse tekst ud af. Men Google bliver næppe begejstret, som du kan læse om i mit blogindlæg her. https://billig-pr.dk/blog-chatgpt-er-en-farlig-strategi

Du skal dog ikke helt afskrive ChatGPT. Det er et fint værktøj til for eksempel at generere ideer – altså til tidsbesparende inspiration.

Du kan også bare droppe alt det der med SEO

Endelig er det jo også fuldstændig legalt at vælge SEO fra. At sige: Jeg skriver ikke til Google, men om et emne, som det passer mig – til de læsere, jeg har lyst til. Eller bare for min egen fornøjelses skyld. Det kan virkelig forkorte tidsforbruget.

Sjovt nok kan denne strategi også ende med at være den bedste SEO på kloden. For så har du måske lagt mere af dig selv ind i teksten, end du ellers ville kunne, og på den måde givet verden noget indhold, som er unikt og føles vedkommende.

Her er resultatet af denne artikel – længde og tid

Men lad os til sidst vende tilbage til de hårde fakta. Hvor lang blev nærværende artikel, og hvor lang tid tog det at skrive den?

Hvis vi fratrækker billedtekster samt spørgsmål og svar-sektionen og konklusionen forneden, er teksten på 2785 ord. Så det er godkendt. Mit tidsforbrug har været 5:45 timer. Det er i den høje ende. Altså delvis godkendt.

Nu tilbagestår så for mit eget vedkommende at registrere effekten. Var artiklen tidsforbruget værd? Til det formål benytter jeg Google Analytics (website) samt statistik fra Facebook og LinkedIn. Giver indlægget nye kunder (jeg lever af at skrive)? Her kan jeg vist blot krydse fingre og håbe.

At jeg overhovedet kan have et håb, skyldes selvfølgelig dette blogindlægs eksistens i sig selv. Men også at jeg har valgt at bruge meget af en arbejdsdag – i flere tempi – på at komme i dybden og i bredden.

Bliver fader Google så glad? Jeg satser i hvert fald på, at DU, som har holdt ud hele vejen hertil, har fået et brugbart, praktisk udbytte. Tak for tålmodigheden.

Spørgsmål og svar

Hvor langt skal et blogindlæg være?


De fleste undersøgelser viser, at Google foretrækker tekster, som er på 2000+ ord. Men kortere tekster kan også få en god søgemaskineplacering – især inden for niche-emner.

Hvor lang tid tager det at skrive et blogindlæg?


Mange bloggere bruger 2-4 timer til at skrive og researche. Men 4-6 timer eller mere er heller ikke usædvanligt, viser en undersøgelse offentliggjort af Statista.

Konklusion

Googles algoritme prioriterer ”helpful content”, altså at indhold har tilpas bredde og dybde til at kunne tilfredsstille Googles brugere. Det er næsten en naturlov, at hvis du skal give en fyldestgørende forklaring på et spørgsmål, så bliver indholdet af en vis længde.

En undersøgelse fra Hubspot når frem til, at der i gennemsnit er 2100-2400 ord i de blogindlæg, der rangerer højest i Googles søgeresultater. Andre undersøgelser viser, at du sagtens kan komme på side 1 i Google med det halve antal ord, men det er primært inden for emner, hvor konkurrencen ikke er så hård.

Det tager tid at researche og skrive blogindlæg eller artikler af denne længde. Typisk bruger bloggere 2-4 timer, nogle endnu længere tid. Og siden 2014 er tidsforbruget steget 67 procent.

Du kan reducere dit tidsforbrug ved kun at skrive om emner, du kender til, ved at få hjælp til ideer fra for eksempel ChatGPT, ved at skrive om et nicheemne eller ved ikke at pakke hvert eneste afsnit med store mængder fakta – hvilket også letter læsningen af din tekst.



Kontakt mig, hvis du vil vide mere om, hvordan du får skabt noget godt indhold, som forbedrer din position i søgemaskiner som Google.

Aksel Brinck, aksel@billig-pr.dk

Tilbage til blog-forsiden