En blog får antallet af besøgende på din hjemmeside til at eksplodere


Skrevet 31. december 2023

Giver det overhovedet mening at have en blog på sin firma-hjemmeside?

Ja!

For ifølge en ny undersøgelse får hjemmesider med en blog hele 75 procent mere organisk søgetrafik end hjemmesider uden en blog.

Oversat til mere jævnt dansk betyder det, at 75 procent flere søgninger i Google, Bing og andre søgemaskiner fører til et besøg på din virksomheds hjemmeside. Det er NP Digital og marketing-guruen Neil Patel, som står bag undersøgelsen.

Det er umagen værd at have en blog


Selvfølgelig kan det være noget af en opgave at holde liv i en blog med jævnlige, nye blogartikler. Men det er umagen værd, hvis man ønsker mange flere besøgende og dermed nye kundeemner.


>>> Lad os hjælpe dig med at starte og vedligeholde en blog. Ring 40 70 80 51, eller skriv til kontakt@billig-pr.dk.


Nu er statistik jo nogle gange en ret taknemmelig størrelse. For det er spørgsmålene, der i nogen grad styrer svarene – hvortil kommer den efterfølgende fortolkning af de indsamlede data. Men tendensen er klar. For NP Digitals undersøgelse står ikke alene.

En anden undersøgelse bekræfter konklusionen


En anden undersøgelse fra en lige så troværdig kilde, Hubspot, viser, at hjemmesider med en blog overhaler konkurrenter uden en blog.

En blog kan ifølge Hubspot sikre 55 procent flere besøgende og 97 procent flere indgående links (hvor andre linker til dit firmas blogindhold).

Der ligger en del arbejde i at vedligeholde en blog. For at sikre frisk indhold kan du vælge at skrive korte opslag, der bygger på din baggrundsviden. Eller du kan få en ekstern leverandør til at hjælpe dig. Google foretrækker originalt indhold af en vis dybde og længde.


Det sidste bekræftes af NP Digitals undersøgelse. Her når man frem til 48 procent flere backlinks – altså lidt færre end hos Hubspot, men stadig en signifikant effekt.

Yderligere er der 11 procent flere besøgende, som vender tilbage til hjemmesiden efter første besøg. Netop gentagende besøg er en af de største udfordringer. Et er at få mange besøg, noget andet er at få folk til at vende tilbage. Det kræver, at de får en god oplevelse, første gang de er på din firmahjemmeside.

Hjælp til spændende blog

Hvis du synes, at opgaven med at skrive (eller videofilme) til en blog virker uoverskuelig, så tag fat i Billig-PR. Som vores navn antyder, er vi virkelig billige. Det bliver ikke dyrt at vedligeholde en blog med jævnlige, nye opslag. Men ikke nok med det. Vi har masser af erfaring med at skrive blogs og andre tekster, som dine potentielle kunder synes, er spændende at læse.

Disse opgaver løser vi også for dig
  • Webtekster af alle typer
  • Indlæg på Facebook og LinkedIn
  • Alle typer af online-annoncer
  • Pressemeddelelser
  • Komplet webside inkl. indhold
  • Blogartikler og videoer


Punkt et er altså at have en blog. Der er ingen vej udenom. Punkt to er at levere noget interessevækkende og/eller nyttigt indhold.

Det sidste er en helt anden historie, som vi snart vil vende tilbage til i 2024.

Spørgsmål og svar

Hvorfor er det vigtigt med en blog?


Søgemaskiner som Google og Bing prioriterer godt og frisk indhold. En af de bedste måder at opnå det på er en blog, dvs. en afdeling af dit website, som løbende opdateres med nye indlæg. Her kan du vise dig frem som ekspert på dit fagområde og samtidig forbedre din position i søgemaskinerne.

Hvad skal der stå i en blog?


Der er nærmest ingen grænser for, hvad du kan skrive i en blog. Men hvis formålet er at tiltrække nye kunder, skal din blog svare på de spørgsmål, som dine potentielle kunder søger på i Google, Bing og andre søgemaskiner.

Konklusion

Det er vigtige at have en blog på sin virksomheds hjemmeside af den simple grund, at man får flere besøgende end ellers.

Det dokumenterer flere undersøgelse. De to undersøgelser, vi refererer til her, viser henholdsvis 75 procent flere henvisninger fra organiske søgninger og 55 procent flere besøgende generelt.

Også antallet af gentagne besøg stiger med en blog.

En blog er med andre ord en af de mest effektive måder at få kontakt til nye kundeemner på.



Kontakt mig, hvis du vil vide mere om, hvordan du kommer i gang med en blog, som kan trække flere potentielle kunder til din virksomheds hjemmeside.

Aksel Brinck, aksel@billig-pr.dk

Tilbage til blog-forsiden