Kundecases giver troværdighed – hvis nogen gider læse dem


Skrevet 14. oktober 2023

Hvilket salgsargument er stærkest over for en mulig ny kunde? Ofte dette: Fortæl, hvilke kunder du har løst opgaver og problemer for, og hvorfor de er glade for dig. Det kan du gøre med en testimonial. En kundecase giver imidlertid endnu større troværdighed. Så det er bare at komme i gang.

Men stop: Der er en slem fælde her!

Jeg har årtiers erfaring med at skrive kundecases og kan pege på en masse plusser: Du demonstrerer din virksomheds erfaring, viser evnen til at skabe resultater, udstråler seriøsitet og kapacitet, får frisk indhold på nettet og de sociale medier, giver kunden noget af værdi, som kunden selv kan bruge, fremstår som en autoritet i branchen – osv., osv.

Særlig effektiv er kundecasen, hvis du har startet en ny virksomhed, eller hvis du går ind i et nyt marked eller et nyt land. Du har brug for at vise, at du ikke er uprøvet, men har evner og kompetencer inden for dit marked. Det demonstrerer kundecasen.

Det er denne fælde du skal undgå


Med alle de fordele kan man vel kun affyre en salve af kundecases – den ene efter den anden, jo hurtigere des bedre.

Der er selvfølgelig nogle praktiske udfordringer. Først og fremmest skal casekunden sige ja til at indgå i din markedsføring. Men den forhindring overvindes som regel nemt, fordi der også er noget i en kundecase for kunden.


>>> Vis dine potentielle kunder, hvad du kan
med kundecases, som de gider læse.
Ring 40 70 80 51, eller skriv til kontakt@billig-pr.dk.


Problemet med kundecases er bare, at selvom de i sidste ende handler om succes, så bliver de ikke altid selv til en succes. Hvorfor? Fordi de er kedelige at læse (eller se – hvis det er en video).

Undgå det glatte og intetsigende


De er glatte, intetsigende, mangler læring og handler mest af alt om at fremstille afsenderen og den skildrede kunde i et blændende flot lys uden at blive alt for detaljeret.

Så her er vi fremme ved sagens kerne: Ja, du skal lave kundecases. De skal blot ikke kigge indad, men udad. Der skal først og fremmest være noget til den tredje part i fortællingen, nemlig læseren. Ellers er det spild af tid at bruger kræfter på kundecases. For de bliver ikke læst.

Hjælp til kundecases

Billig-PR har de kompetencer og den erfaring, der skal til for at skrive en kundecase, som er læseværdig. Kontakt os nu for at høre, hvordan vi sammen kan løfte din virksomheds troværdighed og autoritet ved at præsentere dine kunde-successer.

Disse opgaver løser vi også for dig
  • Pressemeddelelser
  • Indlæg på Facebook og LinkedIn
  • Alle typer af online-annoncer
  • Tekster til din webside
  • Komplet webside inkl. indhold
  • Blogartikler og videoer

Sagt på en anden måde: Afsender-virksomheden skal have udbytte af casen. Den beskrevne virksomhed (kunden, bestilleren) skal have udbytte af casen. Men det er læseren, der skal være fokus på. Denne person skal især have et udbytte – noget viden, noget læring, et tip … et eller andet. Det er denne person, som i sidste ende bestemmer, om de to andre parter får det ønskede udbytte.


Sådan skriver du en kundecase der bliver læst


Men hvad skal der så til for at skabe en kundecase, som er værd at læse? Lad os tage det lidt punkt for punkt.

Udgangspunktet er en tekst-case, men tipsene her kan sagtens oversættes til andre formater som video og podcast.

Find en repræsentativ kunde


Forestil dig til at begynde med en læser, der er repræsentativ for din målgruppe inden for branchen. Casens udfordringer og løsninger skal være genkendelige og relaterbare for denne læser.

I artiklen lægger du ud med at illustrere de udfordringer eller smertepunkter, din kunde oplevede, før kunden brugte dit produkt eller din tjeneste.

Detaljerne er afgørende


Forklar detaljeret – og det med detaljeret er vigtigt for at gøre historien konkret og levende – hvordan dit produkt eller din tjeneste blev anvendt til at løse kundens udfordringer. Fremhæv alle de særlige funktioner eller tilpasninger, der gjorde en forskel.

Diskuter implementeringsprocessen, herunder gerne eventuelle udfordringer undervejs, og hvordan dit team støttede kundevirksomheden, så den overvandt dem.

Vis målbare resultater


Vis de positive resultater, gerne med tal og statistik. Sammenlign før og efter, så læseren tydeligt kan se effekten.

Hvad er egentlig en kundecase?

Hvis du beskriver kunderelationen mellem to virksomheder – som en artikel, en podcast eller en video – i en form, der er længere end et kundecitat (også kaldet en testimonial), kan man kalde det en kundecase eller kundehistorie.
Kundecasen bruges som regel til at vise, hvordan en kunde fik løst et problem i sin virksomhed ved hjælp af et produkt eller en tjeneste fra din virksomhed.


Casen skal være veldisponeret, skrevet levende og i et godt og letlæst sprog, og brugen af nøgleord med SEO-effekt er en selvfølgelighed.

Det kommer vi ikke ind på her. Men du kan gøre teksten afvekslende ved at kombinere indirekte fortalte oplysninger og direkte citater fra kunden. Lidt lige som i en artikel i et magasin eller et nyhedsmedie.

Det tilfører autenticitet og et menneskeligt element i historien, når kunden deler ud af sine personlige oplevelser af, hvordan dit produkt eller din hjælp forbedrede deres daglige drift eller fik dem til at opnå deres mål.

Visuelle hvilepunkter undervejs


Du kan også gøre teksten overkommelig at overskue for læseren med visuelle effekter som underoverskrifter, punktopstillinger, bokse og billeder eller grafik undervejs. Kontrollér endvidere, at tekstspalten i lange tekster ikke er for bred på kundens hjemmeside. Det gælder især for desktop-versionen.

Det allervigtigste er dog igennem hele skriveprocessen at holde sig for øje, hvem læseren – måske en ny kunde – er, og hvordan læseren tænker. Forstå læserens udfordringer, behov og interesser inden for branchen, og skræddersy din kunde case, så den kommer med forslag og inspiration til at løse læserens problemer.

”Der skal også være noget til den tredje part i fortællingen, nemlig læseren.”

Derfor kan det være en god tidsinvestering, før skriveprocessen bliver sat i gang, at lave en læserpersona (som også kan være en køberpersona), dvs. en beskrivelse af den person, man ønsker, skal læse kundecasen.

Du kommer uden om skræmmebillederne


Prøv at nedfælde læserens alder, bopæl, uddannelse, sociale netværk, branche, stilling, jobdrømme, personlige drømme, største udfordringer på jobbet, største private udfordringer, ambitioner, fritidsinteresser, familieforhold, virksomhedsstørrelse og andre relevante forhold.

Med dette på plads er du godt på vej til at skrive en kundecase, som ikke lever op til skræmmebilledet ”kedelig og uvedkommende”, men som kan føre til en styrkelse af din virksomheds brand, skabe nye kundekontakter og i sidste ende give øget salg.

Kontakt mig, hvis du vil vide mere om, hvordan du får skrevet kundecases, som bliver læst.

Aksel Brinck, aksel@billig-pr.dk

Tilbage til blog-forsiden