Det er en farlig strategi at lade ChatGPT skrive content til websider


Skrevet 25. oktober 2023

Uden content har du ikke en chance for at komme i toppen af Google og andre søgemaskiner, når dine potentielle kunder laver søgninger. Men produktion af content er krævende, og det kan friste virksomheder til at springe over, hvor gærdet er behagelig lavt og få en AI-tjeneste som ChatGPT til at skrive en masse tekster.

Men det er en meget farlig strategi. Det er simpelt hen dårlig SEO. Især efter at Google med algoritme-opgraderingen "Helpful content" (august 2022, opdateret og skærpet i august 2023) lægger endnu mere vægt på originalt indhold. Ja, ligefrem straffer hjemmesider med indhold, der har præg af at være "kopieret" fra andre websider og derfor ikke tilfører noget nyt eller nyttigt.

ChatGPT kopierer fra eksisterende indhold


ChatGPT er nemlig en kopitjeneste. Den danner indhold ved at skanne internet for viden (dog kun frem til og med 2021) og sætter denne information dygtigt sammen til en tekst, der giver mening. Og, indrømmet, den kan endda gøre læseren klogere.


>>> Lad os hjælpe dig med at skabe kvalitetsindhold
til din hjemmeside og til nyhedsbreve.
Ring 40 70 80 51, eller skriv til kontakt@billig-pr.dk.


Men der er altså en fælde. Google skrev nemlig forbindelse med lanceringen af "Helpful content"-systemet sidste år, at indhold, der ser ud til primært at være skabt med henblik på at give en god placering i søgemaskinerne frem for at hjælpe eller informere folk ikke får nogen belønning af i søgemaskinen. Tværtimod.

De nemme løsninger bliver straffet


Algoritmen går i det hele taget efter at piske de nemme løsninger. Artikler, der tydeligvis er et målrettet forsøg på at komme højt i Google-søgninger uden at levere nogen reel, ny viden eller vinkling bliver straffet.

Hjælp til SEO-stærkt indhold

ChatGPT er ikke nogen brugbar genvej til Google-venligt indhold på din hjemmeside. Hvis du har svært ved at afsætte tid til selv at skabe søgemaskineoptimeret content, kan Billig-PR til en billig penge skrive webtekster af høj kvalitet.

Disse opgaver løser vi også for dig
  • Pressemeddelelser
  • Indlæg på Facebook og LinkedIn
  • Alle typer af online-annoncer
  • Korrekturlæsning
  • Komplet webside inkl. indhold
  • Blogartikler og videoer

Det er altså ikke kun AI-baserede kopitekster, der bliver ramt, men også kendte tricks som søgeordsophobning og driftige forsøg på at skabe myriader af backlinks.


Godt indhold er godt for Google


Googles mission er at hjælpe de mennesker, der foretager søgninger, med at få et svar, de kan bruge til noget, få noget, der hjælper – ”Helpful content”.

Så jo mere Google kan straffe snydetricks og snylteri, des flere mennesker bliver glade for at bruge Google til søgninger.

I sidste ende handler det selvfølgelig om, at Google vil forbedre sin forretning. Men det er en win-win, for brugerne af Google får også bedre indhold, hvis AI-kopister bliver straffet.

Der er ingen genveje – heller ikke ChatGPT


Der er altså ingen vej udenom: For at komme på side 1 i Google, skal du have indhold på din hjemmeside, som giver et brugbart svar på det, som brugerne (din målgruppe) spørger om. Der er ingen genveje. Heller ikke med ChatGPT. Desværre.

Jeg bliver dagligt på Facebook og LinkedIn mødt med annoncer, som lover, at de kan hjælpe mig med at skabe en masse spændende indhold til min hjemmeside med ChatGPT. Jeg kan endda skrive en hel bog uden nærmest at løfte en finger, står der i en af annoncerne.

Det er spild af penge


Tro ikke på disse annoncer. Det er bare spild at penge. Hvis du endelig vil bruge ChatGPT til at skrive indhold, så lad være med at betale nogen for at hjælpe dig med det projekt. For ligegyldigt hvad, er AI-drevet indhold anno 2023 en uoriginal, fiks sammenkogning af eksisterende indhold. Og Google hader det.

Hvorfor er godt indhold den bedste SEO?

SEO. Det er tre bogstaver, som kan være forskellen mellem succes og fiasko på nettet. Search Engine Optimization (på dansk: søgemaskineoptimering) handler i sin reneste form om at optimere indholdet på en hjemmeside, så det svarer på de spørgsmål, dine potentielle kunder stiller i søgemaskiner som Google og Bing. Du kan forbedre SEO på mange måder, men vigtigst er godt indhold.


Dermed ikke sagt, at man helt skal holde sig fra ChatGPT. Slet ikke. AI kan bruges til at generere nye, originale billeder, og ChatGPT kan give dig inspiration ved for eksempel at foreslå emneideer til indhold. Kunstig intelligens er allerede en uundværlig del af nutidens content-udvikling.

Blot skal ChatGPT ikke skrive dine artikler, uden at du redigerer dem godt igennem bagefter og tilføjer dit eget originale indhold.

Læs mere: gode links


Hvis du vil læse mere om Googles "helpful content", kan du se, hvad selskabet bag Google selv skriver her.

Du kan også få flere detaljer i dette fremragende blog-indlæg (på engelsk) om "helpful content" af den amerikanske SEO-guru Neil Patel.

Herefter kan du fortsætte til denne fine og detaljerede artikel (som helt lever op til "helpful content"-doktrinen) om 2023-opdateringen på søgemaskine-sitet Searchengineland.com.

Kontakt mig, hvis du vil vide mere om, hvordan du får skabt noget godt indhold, som forbedrer din position i søgemaskiner som Google.

Aksel Brinck, aksel@billig-pr.dk

Tilbage til blog-forsiden