Firefly er (den etiske) smutvej til præcis det foto du skal bruge


Skrevet 7. oktober 2023

Har du hørt om Firefly? Hvis du arbejder med reklame, er grafiker eller har ansvar for en firma-hjemmeside, kender du udfordringen:

Hvordan finder jeg lige det billede, der målrettet passer til min webopdatering, mit Facebook-opslag eller mit banner?

Man kan bruge uanede mængder af tid på at søge efter det helt rigtige stockfoto. Suk!

Men, hurra!, nu er løsningen kommet (ok, der er ikke kun grund til begejstring; mere herom senere).

Løsningen hedder Firefly og er intet mindre end billedernes svar på ChatGPT. Grafikmastodonten Adobe lancerede nyheden i betaversion i marts, og i september blev ildfluen for alvor sluppet løs.

Hurtigere vej til drømmebilledet


Firefly er såkaldt generativ kunstig intelligens. Og den hurtige vej til drømmebilledet er at skrive sit fotoønske som tekst og – som ved et trylleslag – bliver dit billede klar til brug. Det er næsten som frøens forvandling til prins.


>>> Løft kvaliteten af dine billeder, når du kommunikerer på nettet og sociale medier.
Ring 40 70 80 51, eller skriv til kontakt@billig-pr.dk.



Du behøver ikke at bruge Google Oversæt først. Firefly kan mere end engelsk. Den forstår også dansk.

Vælg det bedste billede


Lad os tage et eksempel på denne tekst til billede-funktion. Du er i gang med en historie om togrejser. Du skal have et billede af en far, en mor og et barn, som på en station vinker farvel til et tog. I Firefly kan du vælge at skrive: ”Far og mor og lille datter står på togperron og vinker farvel til tog, som kører.”

Så får du med de indstillinger, vi har valgt her, fire muligheder, hvoraf kun den ene lever op til vores forventninger (det tredje billede i det øverste eksempel herunder). Du kan vælge dette billede og måske lade Firefly køre endnu en omgang for at se, om der kommer noget bedre.

Firefly i 3 trin

De tre billeder forneden viser, hvordan du gør brug af Firefly til at skabe et temabillede. Artiklen fortsætter under billederne.

Trin 1: ”Far og mor og lille datter står på togperron og vinker farvel til tog, som kører.” Sådan har vi skrevet i tekstfeltet nederst i Firefly. Til højre i panelet kan vi vælge billedets format, type, tema, farveholdning og andet.
Trin 2: Vi var mest begejstrede for billede 3. Det vælger vi nu at gøre til referencebillede for at se, om Firefly kan komme med nogle endnu bedre forslag.
Trin 3: Med udgangspunkt referencebilledet leverer Firefly nye billedforslag. På den måde kan man bruge den kunstige intelligens til skridt for skridt at nå frem til det ønskede billede.
Som du kan se på eksemplerne herover, er Firefly ikke uden fejl. Tjenesten har for eksempel svært ved at få hænder til at se naturlige ud, og der skal en del forsøg til, før personerne står optimalt placeret i forhold til hinanden.

Det er svagheden ved Firefly: Lige nu er der en del børnesygdomme. Men dem vil Adobe utvivlsomt få kureret snart.

"Der er stadig en del børnesygdomme. Men dem vil Adobe få kureret."

Men det vigtigste her er, at du kan arbejde dig frem mod netop det motiv, som du skal bruge til din reklamekampagne, dit Facebook-opslag, din webtekst, eller hvad det nu er.

Du kommer tættere på, end du som regel kan ved at gå på opdagelse i stockfotos hos tjenester som iStock og Shutterstock.

Firefly ikke den første – men måske den mest etiske


Firefly er langt fra den eneste tjeneste, som tilbyder AI-hjælp til at generere billeder. Og Firefly kom heller ikke først. DALL·E 2, Midjourney v5 og Stable Diffusion XL er blandt konkurrenterne.

DALL·E 2, som også har tekst til billede-funktion, er i øvrigt udviklet af OpenAI, som også står bag ChatGPT. Det seneste er, at du nu har adgang til denne teknologi direkte fra søgemaskinen Bing.

Hjælp til billeder

Nogle gange kan et stockbillede eller et AI-genereret billede være den helt rigtige løsning, fordi det ikke er så dyrt og i øvrigt fungerer i sammenhængen. Prøv os af helt gratis. Også når det gælder valg af billeder.

Disse opgaver løser vi for dig
  • Pressemeddelelser
  • Indlæg på Facebook og LinkedIn
  • Alle typer af online-annoncer
  • Tekster til din webside
  • Komplet webside inkl. indhold
  • Kundecases og blogartikler

Udfordringen med mange konkurrenter er imidlertid, at de skraber internettet for at AI-generere billeder. Der kan være problemer med rettighederne – problemer, som i sidste ende kan ramme dig.

Firefly derimod bliver trænet med licenserede billeder (Adobes egen billedbank) og ikke-licenseret fotomateriale. Dermed løber man ingen risiko for at blive retsforfulgt at fotografer eller kunstnere, som mener, man har overtrådt deres ophavsret.

Man kan også sige, at Firefly er den mest etiske løsning, fordi den respekterer ophavsretten.


Sådan kommer du i gang med Firefly og konkurrenten


Både DALL·E 2 og Firefly er betalingstjenester. Til DALL·E 2 kan du købe ”credits” (115 for 15 dollar). Firefly er en del af Adobes Creative Cloud, som du har adgang til, hvis du benytter professionelle betalingsprogrammer som InDesign, Photoshop og Premiere.

Firefly aktiveres i Creative Cloud, hvorfra du ledes til en web-baseret brugerflade.

Her kan du straks gå i gang med at benytte tekst til billede-funktionen eller uploade et billede, som du vil arbejde videre med.

Du skriver dit ønske i et tekstfelt på siden og trykker derefter på knappen ”Generer” (Adobe: Ret lige til ”Generér”). Og magien bliver udløst.

Firefly er begyndelsen på en ny epoke


Den viste funktion og andre AI-funktioner er nu ved at blive integreret i Adobes programmer – for eksempel Photoshop (billedbehandling), Illustrator (illustrationer) og Premiere (videoredigering).

Med den kunstige intelligens som medhjælper vil visuelle redigeringsopgaver, som det tidligere kunne tage timer at fuldføre i Adobes programmer, fremover kunne klares på et øjeblik.

Det betyder, at du som køber af billeder og videoer kan forvente – og forlange – betydelig lavere priser. Eller at du kan opnå avancerede løsninger, som tidligere var forbeholdt tommetykke marketingbudgetter.

Firefly er det første strålende eksempel på den revolution, som nu er skudt i gang inden for foto, illustrationer og video. Vi står ved begyndelsen til en virkelig spændende, ny epoke, hvor alle arbejdsgange, der har med det visuelle at gøre, vil blive fuldkommen forandret af kunstig intelligens.

Kontakt mig, hvis du vil vide mere om, hvordan du skærer en pressemeddelelse til, så du øger chancen for omtale.

Aksel Brinck, aksel@billig-pr.dk

Tilbage til blog-forsiden