Er det vigtigt at udsende pressemeddelelser?

Skrevet 12. september 2023

Pressemeddelelsen er ikke syg og træt. Tværtimod. Nu kan den give troværdig medieomtale plus power til SoMe og Google.

Det er rigtigt, at de traditionelle medier – også i den digitale udgave – slet ikke står så stærkt, som de gjorde for blot 10 år siden. De sociale medier har skabt en helt ny konkurrencesituation.
Men det betyder ikke, at du skal ignorere pressemeddelelsen som kommunikationskanal. Den kan nemlig nogle ting, som du måske ikke har overvejet.

Først og fremmest giver det stadig en masse troværdighed til dit brand og dine produkter, hvis du får omtale i journalistiske medier, hvad enten det er på tryk eller online.

Troværdighed hos kunder og på Google


Det er en troværdighed i dine potentielle kunders øjne. Den er utrolig værdifuld. Og der er mange af dine kunder på den platform. Traditionelle medier ses og læse også her i 2020’erne af millioner af danskere hver dag. Det er en bomstærk kanal.


>>> Kom op i tempo med pressemeddelelser – og med kommunikation på nettet og sociale medier.
Ring 40 70 80 51, eller skriv til kontakt@billig-pr.dk.



Det er også troværdighed i søgemaskinernes ”øjne”. Google vægter omtale i traditionelle onlinemedier drevet efter journalistiske principper meget højt. Det giver mange point i kampen om at komme højt op i Google-søgninger, at dit produkt eller dit firma er blevet nævnt i et medier. Her tænker jeg ikke kun på nyhedsmedier, men også på fagmedier og magasiner, der er aktive på nettet.

Godt indhold til sociale medier


En pressemeddelelse kan også være et godt afsæt til at producere spændende opslag på sociale medier som Facebook og LinkedIn.

Du kan skrive en kort interessevækkende tekst med de skarpeste pointer fra pressemeddelelsen, lægge teksten på sociale medier og linke til den fulde pressemeddelelse på din hjemmeside. De trækker besøgende ind på din hjemmeside, og det kan der som bekendt være forretning i.

Masser af Google-effekt


Derfor skal du altid huske at lægge alle dine pressemeddelelser på din virksomheds hjemmeside. Opret et menupunkt til formålet – ”Nyheder”, ”Presse”, eller hvad det nu kan hedde – og læg alle pressemeddelelser ind her.

"Læg alle pressemeddelelser ind på din virksomheds hjemmeside.
Det styrker din placering i søgemaskiner."


På den måde bliver de også læst af søgemaskiner som Google og Bing, og de styrker din position på søgemaskinerne, når dine potentielle kunder er på udkig efter oplysninger.

Det betyder, at du skal tænke SEO ind, når du skriver en pressemeddelelse. Den skal leve op til de krav, som pressen stiller, men den skal også være keyword-optimeret og forsøge at svare på de spørgsmål, som målgruppen for den omtalte ydelse eller begivenhed stiller.

Skaber kontakt til journalister


Pressemeddelelser har også en interessant bieffekt. De kan hjælpe dig med at etablere gode relationer til bestemte journalister, som dækker din branche. Det kan med tiden gå hen og blive guld værd – bogstavelig talt.

Der er ingen garanti for, at dine pressemeddelelser fører til omtale i pressen. Men hvis du med jævne mellemrum mailer pressemeddelelser til bestemte journalister og medier, bliver de mere og mere opmærksomme på din virksomhed og dens produkter.

Du bliver kilde til historier


Denne proces kan du speede op ved med passende mellemrum at ringe til de mest relevante journalister: høre om de vil have en uddybning, om de vil komme til et pressearrangement osv.

Gratis pressemeddelelse

Har du en spændende nyhed, som du vil fortælle til din målgruppe? Så kan en pressemeddelelse være en af dine kanaler. Du får din første pressemeddelelse hos Billig-PR helt gratis. Så kan du risikofrit prøve os af.

Disse opgaver løser vi for dig
  • Pressemeddelelser
  • Indlæg på Facebook og LinkedIn
  • Alle typer af online-annoncer
  • Tekster til din webside
  • Komplet webside inkl. indhold
  • Kundecases og blogartikler

På den måde kan du også gå hen og blive en kilde, som journalister af egen kraft kontakter, når de har brug for perspektiv eller kommentarer, der vedrører din branche.


Din historie er velkommen


Det er også værd at huske, at journalister gerne vil have pressemeddelelser med et indhold, som de kan bruge i deres daglige arbejde. Det kan inspirere journalister, og det kan lette deres arbejde.

Journalister er i dag underlagt et skrapt produktionskrav, og hvis du kan hjælpe dem med at opfylde dette krav, står adgangen til troværdig omtale i et journalistisk medier åben.

Kontakt mig, hvis du vil vide mere om, hvordan du skærer en pressemeddelelse til, så du øger chancen for omtale.

Aksel Brinck, aksel@billig-pr.dk

Tilbage til blog-forsiden