Godt indhold er forskellen mellem succes og fiasko – men hvad er godt indhold i 2024?


Skrevet 3. januar 2024

Godt indhold. Det er stadig langt din bedste chance for at blive set og hørt på nettet og de sociale medier – især hvis du ikke repræsenterer et kæmpestort brand. Men hvad er godt indhold i 2024? Det undersøger vi grundigt her, for det rigtige svar kan være mange penge værd for enhver virksomhed.

Helt kort: Godt indhold er det, som giver værdi til modtageren af indholdet. Det kan være alt fra nyttig viden over inspiration til slet og ret en rar oplevelse. Det gælder heldigvis stadig i 2024. Måske endda mere end tidligere. Men det kommer vi til.

Glem fiduserne – de virkede kun i gamle dage


Det betyder (desværre) ikke, at du helt kan se bort fra ”smarte SEO-trick”, som optimerer din placering i søgemaskiner som Google og Bing. Men du kan på den anden side heller ikke bare forlade dig på de fiduser, der engang kunne flytte dårligt indhold op foran godt indhold. Det vilde vesten på nettet er gamle dage.


>>> Lad os hjælpe dig med at skabe godt indhold, som kan tiltrække nye kunder. Ring 40 70 80 51, eller skriv til kontakt@billig-pr.dk.


Hvis vi først ser på, hvad der ikke længere giver søgemaskine-fordele, så er det irrelevante backlinks fra andre hjemmesider og ophobning af søgeord i tekster. Det viser utallige undersøgelse. Søgemaskinernes algoritmer er simpelt hen blevet for kloge.

Så glem fiduserne, og se bort fra de fidusmagere, som lover smarte genveje uden effekt. De findes stadig derude.

Svar på det, som dine potentielle kunder spørger om


Hvad der til gengæld er et plus – af ganske naturlige grunde – det er at kende sin målgruppe. For kommercielle virksomheder: kunderne. Godt indhold handler derfor om at svare på de spørgsmål og hjælpe med de udfordringer, som kunderne har.

Man kan også se sådan på det, at man skal levere indhold til de udfordringer, kunderne skriver ind i Google, Bing og YouTube (sidstnævnte er faktisk en af de vigtigste søgemaskiner).

Kom i gang med det gode indhold

Hvorfor ender nogle websider højt i Google-søgninger? En af de væsentlige grunde er, at de tilbyder godt indhold. Det er nyttige tips og råd eller viden, som bliver efterspurgt i søgemaskinen. Billig-PR kan producere godt indhold for dig. Til en yderst fair pris. Så det er nemt at komme i gang med effektivt content og forbedre sin position i Google.

Disse opgaver løser vi også for dig
  • Webtekster af alle typer
  • Indlæg på Facebook og LinkedIn
  • Alle typer af online-annoncer
  • Pressemeddelelser
  • Komplet webside inkl. indhold
  • Blogartikler og videoer


Hvis du er en mester til det, får du en fossende flod af organisk søgetrafik ind på din hjemmeside.

Så langt så godt. Men hvordan finder man ud af, hvad ens potentielle kunder gerne vil have svar på her i 2024? Og hvordan giver man bedst muligt sine svar?

Sådan ved du, hvad dine kunder søger efter


Du kan bruge forskellige metoder til at finde ud af, hvilke udfordringer dine kunder har, og hvad de interesserer sig for. Det vender vi tilbage til i en senere artikel her i bloggen.

Men denne offline-metode er nem og effektiv:

Spørg sælgerne i din virksomhed. Bed dem hver især skrive de fem mest almindelige spørgsmål og udfordringer ned, som de hører ude hos kunderne. På den måde får du hurtigt bygget en bruttoliste af emner op, som du kan besvare i en blog, på jeres Facebook-side, på en FAQ-side (Frequently Asked Questions), eller som kan indgå i det content, som beskriver jeres ydelser og produkter.

Hvis det handler om at gøre Google glad, så se her


Jeg vil ikke sige, at man partout skal producere indhold, som gør alt for at tilfredsstille Googles algoritmer. Det kan være demotiverende og hæmme den kreative proces. Det kender jeg alt til.

Men hvis man er interesseret i den organiske søgetrafik (og det forudsætter vi i denne blogartikel), så er det værd at skæve til, hvad man ved om Googles og andre søgemaskiners måde at vurdere indhold på.

Så hvad ved vi? Lad os dele det op i nogle udfordringer, og lad os koncentrere os om tekstindhold. Jeg har valgt tre udfordringer.

• Udfordring 1: Hvor langt skal godt indhold være?
• Udfordring 2: Hvad kan man sige om indholdets kvalitet?
• Udfordring 3: Hvad med sproget, stilen og virkemidlerne?

Udfordring 1: Hvor langt skal godt indhold være?


Det kommer an på sammenhængen og hensigten med indholdet. Helt korte tekster kan være relevante på en nyhedsside eller i en FAQ. Og det er afgørende at kunne skrive lokkende, korte tekster på sociale medier som Facebook og Linkedin (et emne til en anden god gang).

Men ellers foretrækker Google – og konkurrenterne – længere tekster. Jeg er i et andet blogindlæg nået frem til, at Google især belønner tekster, som er på mere end 2000 ord. De kommer ganske enkelt højere op på listen i Google-søgninger end kortere tekster.

Det er måske ikke længere hele sandheden. Er der en trend i retning af, at lidt kortere tekster belønnes her i 2024? I hvert fald ifølge en nylig undersøgelse fra marketing-guruen Neil Patel, der mener, det skyldes ”tiktok-fikation”.

Udfordring 2: Hvad kan man sige om indholdets kvalitet?


Grunden til, at tekster skal have en vis længde, er, at Google foretrækker ”helpful content”.

Ved dette begreb forstår Google en række ting, men det kan koges ned til, at indholdet skal være originalt og altså ikke en kopi af noget andet fra nettet. Indholdet må gerne bidrage med ny viden og ny indsigt og ikke blot gentage, hvad man kan læse og se alle mulige andre steder.

Desuden skal indholdet være bredt og omfattende (comprehensive). Dvs., at man skal dække forskellige sideemner inden for emneområdet eller belyse flere vinkler. Indholdet skal også have dybde (depth). Dvs., man skal beskrive emnet i sig selv detaljeret med de væsentligste, underordnede aspekter.

På den måde tilfredsstiller man nemlig bedst den person, som opsøger viden om emnet. Og er der noget, Google og de øvrige søgemaskiner ønsker, så er det selvfølgelig at give deres kunder værdi.

Det kan lyde lidt abstrakt med dybde og bredde. Hvis du vil have indtryk af, hvad det indebærer, foreslår jeg i al beskedenhed til, at du læser mine artikler om tekstlængde og om farvevalg til call to action-knapper – og lægger mærke til, hvor detaljeret emnerne bliver dækket.

Udfordring 3: Hvad med sproget, stilen og virkemidlerne?


Nu skal jeg ikke blot henvise til mig selv. Der er større forbilleder ude på den internationale scene. Og når vi taler om effektive overskrifter og god skrivestil, vil jeg igen pege på marketing-guruen Neil Patel (og hans hold af tekstforfattere).

Klik dig ind på hans blog, og oplev, hvor simple overskrifterne er og så alligevel sigende og Google-effektive. Her er ingen smarte formuleringer og clickbaits, blot en præcis beskrivelse af indholdet. Når du i Google søger et bestemt emne inden for marketing, som er dækket i denne blog, så har den med denne type overskrifter givet sig selv en god chance for at ende højt i Googles visning.

Klik dig derefter ind på et af indlæggene i bloggen, og oplev, hvor læsevenligt og varieret alt er sat op.

I NP Digitals blog er der arbejdet med at gøre det visuelle indtryk imødekommende, læsevenligt og spændende at kigge på. Det sket med ganske enkle virkemidler som farvevalg, korte afsnit, mellemrubrikker, grafik og citater.


I dette eksempel er virkemidlerne så fine, at de næsten er universelle. Enhver blog ville have godt af at lade sig inspirere her.

Dermed ikke sagt, at man ikke kan vælge at gøre tingene anderledes. Først og fremmest må man tænke på, hvem publikummet er. For eksempel tåler læsevante faggrupper en større visuel tæthed og højere informationstæthed end i eksemplet, og de vil måske ligefrem føle sig talt ned til på en side med udbredt brug af farver, med meget luft og med korte, konkrete sætninger.

Hvad er så de særlige indholds-trends i 2024?


Godt indhold er naturligvis ikke en urørlig størrelse. Indhold ændrer sig som alt andet med tiden.

Hvis man ser på helhedsbilledet her i 2024, så er der markante forandringer på vej i den måde, vi skaber tekstcontent på, og i hvilket indhold der trender.

Eftertænksomhedens år, når det handler om AI


ChatGPT og andre AI-tjenester brød igennem i indholdsproduktionen i 2023. Kunstig intelligens vil blive styrket her i 2024, men der vil også komme en eftertanke. For som jeg skrev i 2023 er det farligt at lade kunstig intelligens overtage tekstforfatterens rolle. I hvert fald, hvis man vil højt op i Google-søgninger.

Så mit bud på AI og indhold i 2024 er, at det bliver eftertænksomhedens år. Indholdsskaberne vil sætte sig ned og tænke over, hvordan de bruger AI på en god måde til inspiration og ideer. Men det bliver ikke året, hvor AI fortrænger det gode teksthåndværk. Det kan være tungt arbejde at skrive brugbart indhold, men endnu er den kunstige intelligens ikke redningsmanden.

Video vokser – og det er jo også tekst


Video stormer frem på de sociale medier. Det virker effektivt både i b-t-c- og b-t-b-salget. Især det sidste skal vi forvente meget af. I 2024 vil virksomhederne mere end nogensinde understøtte deres ydelser og produkter med videocontent.

I denne blogartikel har vi fokuseret på tekster. Men video er også tekst. I takt med at antallet af videoer på nettet og de sociale medier eksploderer, stiger kravene til indholdets kvalitet. Det kræver et grundigt forberedelsesarbejde med solide, gennemarbejdede manuskripter. Plus med tekstudskrifter af det talte indhold. For endnu er søgemaskinerne ikke så gode til at forstå, hvad der bliver sagt i videocontent, så søgbarheden er ikke god.

For meget af det samme indhold


Det er ikke kun videoer, der bliver flere af. Der bliver mere af alt. Jeg læste for leden, at der nu findes cirka en milliard blogs (1.000.000.000!). Jeg ved ikke, om det passer. Men flere og flere branchefolk advarer om indholdsmætning.

Nettet bliver oversvømmet af den samme slags indhold, og dermed er det svært at stå stærkt i søgemaskinerne for en række specifikke søgeord. Derfor er det klogt i 2024 at fokusere mere på specifikke nicher og snævrere målgrupper, forklarer marketingbureauet Narrato.

Hvordan gør man det? I stedet for bredt fortællende indsigtsindhold kan virksomheder skabe skræddersyet indhold til specifikke sektorer. Denne tilgang udfordrer ikke kun problemet med indholdsmætning, men positionerer også virksomheden som en troværdig stemme i en specifik niche.

Autenticitet vinder hver gang – endnu mere i 2024


Uanset trends og alle mulige krav til kvalitet tror jeg, at autenticitet og troværdighed stadig er en vinder, når det handler om indhold.

"Nettet bliver oversvømmet af det samme slags indhold. Derfor er det klogt i 2024 at fokusere mere på specifikke nicher og snævrere målgrupper."

Ægthed vil endda komme til at stå endnu stærkere her i 2024, når vi alle sammen bliver indholdsmættede af det letbenede AI-indhold, som vil komme skyllende i større og større bølger.

Den personlige stemme vil stå stærkere. Enkeltpersoner, som repræsenterer virksomheder på en troværdig måde, vil have større gennemslagskraft end tidligere. Især hvis det lykkes at kombinere det personlige med den dybde og bredde, som vi alle søger, når vi søger.

Søg, så skal I finde – eller …?


"Søg, så skal I finde," står der i verdens mest solgte bog. Der er helt sikkert ikke tænkt på Google i den sammenhæng. Men jeg kom til at overveje netop denne opfordring, da jeg sad og skrev dette blogindlæg.

Det bliver nok vigtigere end tidligere, at man som virksomhed i 2024 tænker kundernes søgninger ind i alt, hvad man får produceret af content.

Jo mere præcist man kan respondere på søgningerne, des lavere er risikoen for, at indholdsmætningen lægger sig som et slør ned over ens egen eksistens. I det nye år stilles ikke blot krav til høj indholdsproduktion, men også til stærkt fokus på, at indholdet er målrettet. Det er sandsynligvis det vigtigste at vide om 2024.

Spørgsmål og svar

Hvorfor er indhold vigtigt?


Indhold er det samme som den gode historie eller den nyttige oplysning. Det er, hvad vi mennesker søger i en stor del af den kommunikation, vi indgår i. Det har søgemaskiner som Google selvfølgelig opdaget. Så når du leverer godt indhold, øger du chancen for at komme højt op i Google og dermed opnå mere trafik til din hjemmeside.

Hvilket indhold virker bedst i Google?


Hvis du er interesseret i at få flere kunder fra Google-søgninger, så skal indholdet på din hjemmeside basalt set svare på de spørgsmål, som kunderne stiller. Så den første opgave, inden du skriver noget som helst, er at finde ud af, hvilke udfordringer dine potentielle kunder har. Og hvordan du kan afhjælpe dem med din viden.

Konklusion

Godt indhold på virksomhedens hjemmeside øger sandsynligheden for at få flere besøg fra søgeresultaterne i Google, Bing og de øvrige søgemaskiner.

Hvis du ønsker flere besøgende til din hjemmeside for at få nye kundeemner, skal indholdet svare på de spørgsmål og udfordringer, som dine potentielle kunder har inden for dit område.

Desuden skal indholdet være så tilpas bredt, dybt og langt, at det giver tilfresstillende svar.

Skriv og præsenter indholdet, så det er nemt at overskue, nemt at forstå og ser indbydende ud.

I 2024 vil der være endnu større efterspørgsel efter autentisk og personligt indhold, tror jeg. På den måde kommer du uden om den indholdsmætning, som truer kommunikationen på nettet.



Kontakt mig, hvis du vil vide mere om, hvordan du får skabt noget godt indhold og design, som forbedrer dit salg og dine kundekonverteringer.

Aksel Brinck, aksel@billig-pr.dk

Tilbage til blog-forsiden