Hvis du er en mester til det, får du en fossende flod af organisk søgetrafik ind på din hjemmeside.
Så langt så godt. Men hvordan finder man ud af, hvad ens potentielle kunder gerne vil have svar på her i 2024? Og hvordan giver man bedst muligt sine svar?
Sådan ved du, hvad dine kunder søger efter
Du kan bruge forskellige metoder til at finde ud af, hvilke udfordringer dine kunder har, og hvad de interesserer sig for. Det vender vi tilbage til i en senere artikel her i bloggen.
Men denne offline-metode er nem og effektiv:
Spørg sælgerne i din virksomhed. Bed dem hver især skrive de fem mest almindelige spørgsmål og udfordringer ned, som de hører ude hos kunderne. På den måde får du hurtigt bygget en bruttoliste af emner op, som du kan besvare i en blog, på jeres Facebook-side, på en FAQ-side (Frequently Asked Questions), eller som kan indgå i det content, som beskriver jeres ydelser og produkter.
Hvis det handler om at gøre Google glad, så se her
Jeg vil ikke sige, at man partout skal producere indhold, som gør alt for at tilfredsstille Googles algoritmer. Det kan være demotiverende og hæmme den kreative proces. Det kender jeg alt til.
Men hvis man er interesseret i den organiske søgetrafik (og det forudsætter vi i denne blogartikel), så er det værd at skæve til, hvad man ved om Googles og andre søgemaskiners måde at vurdere indhold på.
Så hvad ved vi? Lad os dele det op i nogle udfordringer, og lad os koncentrere os om tekstindhold. Jeg har valgt tre udfordringer.
• Udfordring 1: Hvor langt skal godt indhold være?
• Udfordring 2: Hvad kan man sige om indholdets kvalitet?
• Udfordring 3: Hvad med sproget, stilen og virkemidlerne?
Udfordring 1: Hvor langt skal godt indhold være?
Det kommer an på sammenhængen og hensigten med indholdet. Helt korte tekster kan være relevante på en nyhedsside eller i en FAQ. Og det er afgørende at kunne skrive lokkende, korte tekster på sociale medier som Facebook og Linkedin (et emne til en anden god gang).
Men ellers foretrækker Google – og konkurrenterne – længere tekster. Jeg er i et andet blogindlæg nået frem til, at
Google især belønner tekster, som er på mere end 2000 ord. De kommer ganske enkelt højere op på listen i Google-søgninger end kortere tekster.
Det er måske ikke længere hele sandheden. Er der en trend i retning af, at lidt kortere tekster belønnes her i 2024? I hvert fald ifølge
en nylig undersøgelse fra marketing-guruen Neil Patel, der mener, det skyldes ”tiktok-fikation”.
Udfordring 2: Hvad kan man sige om indholdets kvalitet?
Grunden til, at tekster skal have en vis længde, er, at Google foretrækker ”helpful content”.
Ved dette begreb forstår Google en række ting, men det kan koges ned til, at indholdet skal være originalt og altså ikke en kopi af noget andet fra nettet. Indholdet må gerne bidrage med ny viden og ny indsigt og ikke blot gentage, hvad man kan læse og se alle mulige andre steder.
Desuden skal indholdet være bredt og omfattende (comprehensive). Dvs., at man skal dække forskellige sideemner inden for emneområdet eller belyse flere vinkler. Indholdet skal også have dybde (depth). Dvs., man skal beskrive emnet i sig selv detaljeret med de væsentligste, underordnede aspekter.
På den måde tilfredsstiller man nemlig bedst den person, som opsøger viden om emnet. Og er der noget, Google og de øvrige søgemaskiner ønsker, så er det selvfølgelig at give deres kunder værdi.
Det kan lyde lidt abstrakt med dybde og bredde. Hvis du vil have indtryk af, hvad det indebærer, foreslår jeg i al beskedenhed til, at du læser mine artikler
om tekstlængde og om
farvevalg til call to action-knapper – og lægger mærke til, hvor detaljeret emnerne bliver dækket.
Udfordring 3: Hvad med sproget, stilen og virkemidlerne?
Nu skal jeg ikke blot henvise til mig selv. Der er større forbilleder ude på den internationale scene. Og når vi taler om effektive overskrifter og god skrivestil, vil jeg igen pege på marketing-guruen Neil Patel (og hans hold af tekstforfattere).
Klik dig ind
på hans blog, og oplev, hvor simple overskrifterne er og så alligevel sigende og Google-effektive. Her er ingen smarte formuleringer og clickbaits, blot en præcis beskrivelse af indholdet. Når du i Google søger et bestemt emne inden for marketing, som er dækket i denne blog, så har den med denne type overskrifter givet sig selv en god chance for at ende højt i Googles visning.
Klik dig derefter ind på et af indlæggene i bloggen, og oplev, hvor læsevenligt og varieret alt er sat op.